Tvorba a tlač letákov je procesom, ktorému by mala predchádzať dôkladná kontrola gramatiky.

Na trhu je nespočetné množstvo firiem a spoločností s mimoriadne obrovským podnikateľským potenciálom. Mnoho z nich si však zráža nohy priamo pred očami konkurencie takpovediac samo. Toto tvrdenie by sa dalo najlepšie demonštrovať na ich marketingovej komunikácii, do ktorej spadá napríklad aj tvorba a tlač letákov. Tlačené letáky ako jeden z možných spôsobov offline reklamy totižto efektívne fungujú aj v pokročilom 21. storočí. Aby sme to však mierne konkretizovali, pod zrážaním nôh sme mysleli do očí bijúce preklepy a gramatické chyby v letákoch.

Gramatika ako jedna z najčastejších chýb letákov

Letáky sú skutočne skvelým offline marketingovým nástrojom. Aj navzdory neutíchajúcemu vplyvu moderných technológií, ktoré sa významne dotkli aj prostredia reklamy, si stále dokážu nájsť svoju cieľovú skupinu. Veď si len predstavte, že napríklad ako športová firma chcete prezentovať ponuku vašich dresových sád. Nakôpkujte ju do výborne vyzerajúcich letákov a tie rozpošlite do lokálnych, hoci aj menších, športových klubov. Práve v amatérskom športe to totižto častokrát funguje tak, že na výbere podobného vybavenia sa podieľa celá kabína. No a v takom prípade nie ja nad to, keď si môžu jej členovia letáky medzi sebou poposúvať a následne komunikovať svoje názory.

Podobný scenár by sa dal však aplikovať hneď na viacero odvetví. V tomto článku chceme ale poukázať predovšetkým na jednu z najčastejších chýb tlačených letákov – gramatiku.

Zapamätajte si: Môžete mať akokoľvek skvelú ponuku sortimentu a služieb za fantastické ceny, no keď natlačíte kvantum letákov s do očí bijúcimi preklepmi a gramatickými chybami, v očiach vašich prípadných zákazníkov vám to na kredite dozaista nepridá.

V tejto chvíli by ste si možno povedali, že veď v dôsledku prípadných gramatických chybičiek prídete maximálne o jednu či dve zákazky. Veď nie každý si v dnešnej dobe potrpí na gramatiku... Čo sa ale stane so zákazkami, o ktoré vás pripravia práve chyby v letáku? Dostanú sa pod krídla spoločnosti, ktorá si zakladá na detailoch a drobnostiach, pričom nepodceňuje ani gramatiku v letákoch. Svoje služby odvedie na jednotku a získa si tak dlhodobého zákazníka, ktorý spustí následnú reťazovú reakciu mnohých pozitívnych odporúčaní. Koniec koncov, nie nadarmo sa hovorí, že najlepšou reklamou sú práve odporúčania. Niečo pravdy na tom dozaista bude.

kontrola gramatiky v letákoch

Pozor na chýbajúce písmenká. Zdroj obrázka: freepik.com

Príklad, ako to nemá vyzerať

Preklepy a gramatické chyby môžeme bez debaty označiť za jednu z prípadných Achillových piat letákov. Vo svojej podstate však ide len o akési vyústenie nedbalosti či nepozornosti, alebo podceňovanie maličkostí, ktoré tvoria celkový imidž spoločnosti. Množstvo firiem s obrovským potenciálom by totižto často chcelo všetko hneď, takzvaným systémom „hŕ-bŕ“. Jednoducho povedané, všetko rýchlo-rýchlo. Práve v takýchto prípadoch však akosi nezostáva čas a priestor na poriadnu kontrolu letákov. Výsledok? Dopadne to morom chýbajúcich čiarok a preklepov, z ktorých by jednému človeku začali krvácať oči.

Najhoršie však na tom všetkom je, že keď sa takýto výtvor dostane do rúk niekomu, kto si potrpí na kvalitu ponúkaných služieb či renomé značky a uvidí v ňom napísané napríklad „Slovenská Republika“ s veľkým „R“, tak ho akurát tak hodí do koša. Presne tak, aj na také detaily, akými sú kontaktné údaje firmy, si musíte dať pri tvorbe a tlači letákov obrovitánsky pozor. Takéto chyby môžu na seba razom vziať podobu mastnej dane. Vaše peniaze, úsilie vašich zamestnancov a všetok čas, ktorý ste letákom venovali, vyjdú nazmar len preto, lebo ste podcenili gramatiku. Ako podobným negatívnym scenárom predchádzať?

Tipy na kontrolu gramatiky v letákoch

Vybrali sme pre vás niekoľko tipov, s pomocou ktorých si zabezpečíte výborne predávajúce letáky.

Microsoft Word / Google Dokument

Ako základ každej kontroly, nielen tej letákovej, vám môže poslúžiť Microsoft Word, prípadne Google Dokument, ktorý ihneď počas písania podčiarkne vaše preklepy a upozorní vás na ich opravu.

gramatika v letákoch word

gramatika letáky doc

Microsoft Word a Google Dokument našli obe gramatické chyby v tejto vete, no neodhalili chýbajúcu čiarku.

Online nástroje na kontrolu gramatiky

Využiť môžete aj služby rôznych online nástrojov na kontrolu gramatiky. Zatiaľ čo v zahraničí nie je o podobných pomocníkov núdza (grammarly.com, gingersoftware.com a iné), v súvislosti so slovenskými textami stoja za zmienku napríklad tieto dva online nástrojecorrector.co/sk a forma.sk. Stačí len napísať/vložiť text, ktorý chcete preveriť, kliknúť na „Opraviť“, resp. „Skontroluj text“, a sledovať prípadné vyznačené chybičky.

gramatiky v letákoch corrector

tlač a výroba letákov forma

Pozornosť si zaslúži, že online nástroj Corrector odhalil aj chýbajúcu čiarku v našej vete. Zdroje obrázkov: corrector.co/sk, forma.sk/spell.aspx

Ďalšie online pomôcky

Ak si neviete poradiť s nejakou gramatickou šlamastikou, je viac než možné, že odpoveď na ňu nájdete v Jazykovej poradni, v ktorej prispievajú svojimi radami odborníci z Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra. Pokiaľ by ste v Jazykovej poradni nenašli odpoveď, ktorú hľadáte, môžete sa tam pokojne a bez hanby opýtať. No a za zmienku určite stojí aj online slovník slovenského jazykSlovníkový portál Jazykovedného ústavu Ľ. Štúra SAV.

tlačené letáky

výroba letákov

Zdroje obrázkov: jazykovaporadna.sme.sk, slovnik.juls.savba.sk

Pomoc odborníka

V prípade, že sa ale nechcete spoliehať na automatické kontroly dokumentov, resp. kontrolu online nástrojov a pomôcok, môžete texty nielen vašich letákov, ale tiež plagátov či bannerov, zveriť do rúk odborníkov. Stávkou na istotu sú predovšetkým profesionálni korektori. Kvalitnú prácu však dokážu urobiť aj spoľahliví copywriteri.

Upozornenie na záver

Keď sa rozhodnete pre využitie niektorých dokumentov a online nástrojov na kontrolu gramatiky, majte na pamäti, že ide o strojové mechanizmy, ktoré nie sú neomylné. Neodhalia teda chyby, akými sú napríklad všetky čiarky alebo takzvaný nominatív množného čísla. V slovnom spojení „dobrý návrhári a tlačiari letákov, ktorý sídlia v Bratislave“ vám tak nepodčiarknu ani ypsilony, ani chýbajúcu čiarku. Navyše, neupozornili by vás ani na chybu v slovnom spojení „perforovaná fólia, ktorú uvidíte po osvietení aj v noci, keď bude už tam“. Žiadny dokument či online nástroj nedokáže porozumieť vašim myšlienkovým pochodom a odhaliť, že ste chceli napísať „tma“ namiesto „tam“. Oba varianty sú totižto gramaticky správne.

Tvorba a tlač letákov môže priniesť vašej spoločnosti zaslúžené ovocie. Pri vymýšľaní a písaní popisov či predajných textov však nezabúdajte na dôkladnú kontrolu gramatiku. Čítajte po sebe s porozumením a držte sa pravidla „dvakrát meraj a raz strihaj“.

Náš tip: Tvorba a tlač letákov bude pre vás hračkou s našimi 10 tipmi na vytvorenie letáka, ktorý zaujme.