Tvorba letáku, ktorý zaujme, si vyžaduje okrem participácie kvalitného grafika aj spoluúčasť spoľahlivého copywritera či korektora. Samozrejme, toto tvrdenie neplatí, ak sa spomínanej činnosti chytí dostatočne všestranná osoba. Tak či onak, pri vytváraní letáku by sa nemalo zabúdať na určité zásady.

Tvorba letákov

Štandardnou úlohou reklamného či propagačného materiálu je zaujať potenciálnu skupinu ľudí za účelom profitu všemožného druhu. Avšak, vytvoriť leták, ktorý skutočne splní takúto funkciu, nie je len záležitosťou lusknutia prstov. Práve preto sme sa rozhodli, že vám priblížime naše odporúčania na realizáciu letáku, ktorý spĺňa všetky predpoklady na zaujatie širokého publika.

10 tipov na vytvorenie letáku, ktorý zaujme

Naše tipy na vytvorenie pútavého letáku pozostávajú nielen z grafických, ale aj copywritingových odporúčaní. Dôvod tejto skutočnosti sme načrtli už v samotnom úvode článku. Toto je našich 10 tipov na vytvorenie letáku, ktorý zaujme.

Ako vytvoriť leták

1. Zamerajte sa na cieľovú skupinu

Každá úspešná spoločnosť či firma by mala poznať svoju cieľovú skupinu. Na základe tohto vedomia môže totižto jednoducho prispôsobovať spôsob komunikácie k potenciálnemu publiku, čo sa dá aplikovať aj na tvorbu letákov. Predtým, ako sa teda pustíte do vytvárania pútavého letáku, by ste mali vedieť, komu bude vôbec adresovaný. Na základe toho následne zvolíte požadovaný spôsob komunikácie a vyjadrovania sa.

2. Pracujte s relevantnými informáciami

Kto? Čo? Kde? Kedy? Ako? Prečo? Zodpovedaním týchto otázok môžete predísť všetkým prípadným nejasnostiam zo strany potenciálneho publika. Samozrejme, uvedenie podobných informácií nie je nutným pri všetkých typoch reklamných letákov. Predstavte si však, že chcete zviditeľniť akúsi udalosť a zabudnete na niektoré z tak nevyhnutných špecifikácií, čím tvorba vášho letáku úplne stratí zmysel. Preto si vždy pred vytváraním letáku položte otázku, či potenciálne publikum potrebuje poznať odpovede na vyššie uvedené otázky.

3. Použite pútavý obsah

Podľa dávnejšieho výskumu spoločnosti Microsoft Corp trvá priemerná pozornosť človeka približne 8 sekúnd. Vo svojej podstate nemáte teda ani 10 sekúnd na to, aby ste dokázali zaujať vašu cieľovú skupinu. Vzhľadom na túto skutočnosť musíte pri tvorbe letákov pracovať s pútavým obsahom, ktorý zahŕňa nielen zaujímavé obrázky, ale aj chytľavý nadpis a text.

Rada odborníka: Naši grafici radia, aby ste pri vytváraní letákov uprednostňovali prácu s jedným pútavým obrázkom pred prácou s viacerými obrázkami. Pri nadpisoch sa zase zamerajte na vašu priamu ponuku, otázky, zľavy a vyvolanie záujmu publika o interakciu.

Letáky

Otázka, resp. ponuka, predstavuje jeden z možných spôsobov smerovania nadpisu v prípade tvorby letákov.

4. Vyberte čitateľný font

Výber správneho fontu býva častým úrazom viacerých reklamných a propagačných materiálov. Mnohí grafici si totižto myslia, že písaným či okrasným fontom dokážu jednoduchšie zaujať cieľovú skupinu. Avšak, to neplatí vždy. V súčasnosti je najtrendovejšou čistá grafika, a preto by ste mali podobné fonty voliť s opatrnosťou. Nikomu sa totižto nebude chcieť vykrúcať krk nad vaším letákom.

Rada odborníka: Naši grafici vám na základe dlhoročných skúseností odporúčajú, aby ste nepoužívali pri tvorbe letáku viac ako 2 fonty. V opačnom prípade môže byť výsledný dizajn príliš chaotický.

5. Nezabudnite na logo a kontaktné údaje

Predpokladáme, že ste investovali veľa času, prípadne nemalé finančné prostriedky, na vytvorenie úspešného loga vašej spoločnosti. V tom prípade by bolo teda určite na škodu, keby ste sa hlavným ukazovateľom vašej značky verejne neprezentovali. Prezentácia loga je totižto ideálnym spôsobom, ako dostávať vašu spoločnosť do povedomia širokej verejnosti z dlhodobého hľadiska. Samozrejme, pri zakomponovaní loga, ktoré by mohlo byť napríklad vo vrchnej časti letáku, nezabúdajte ani na kontaktné údaje. Tie môžete pre zmenu umiestniť do spodnej časti propagačného materiálu.

Ako navrhnúť leták

Kontaktné údaje spoločnosti môžete umiestniť do spodnej časti letáku.

6. Pamätajte, že menej je niekedy viac

V tomto tipe nadviažeme na jedno z našich predošlých tvrdení. Konkrétne na to, že v súčasnosti je najtrendovejšou čistá grafika. V súvislosti s touto skutočnosťou by ste mali pri vytváraní letáku akceptovať, že menej je niekedy viac. Koniec koncov, podobnú myšlienku sme vyslovili aj pri používaní obrázkov a fontov. Nesnažte sa teda váš leták presýtiť nepotrebným obsahom, ale zamerajte sa na kľúčové, zaujímavé a pútavé informácie a obrázky.

7. Nezanedbajte logické usporiadanie

V predošlých riadkoch sme naznačili, že kým logo spoločnosti by mohlo byť pri tvorbe letáku umiestnené v jeho hornej časti, tak kontaktné údaje zase v tej spodnej. Pri finálnych úpravách vášho letáku však nezabúdajte ani na ďalšie logické usporiadanie a rešpektuje zásadu čítania textu. V škole sme sa predsa učili čítať zľava doprava a zhora dole. Z toho dôvodu sa pokúste nadpis či kľúčovú informáciu umiestniť vždy systematicky pred ďalší text.

8. Klaďte dôraz na bezchybnú gramatiku

Predstavte si, že vytvoríte dokonalý a pútavý grafický návrh pre reklamný leták, no zároveň ho znehodnotíte do očí bijúcou gramatickou chybou. Niekto si možno povie, že je to len malá chybička krásy. Avšak, znalosť rodného jazyka je do istej miery vizitkou vašej spoločnosti či projektu. Chybnou gramatikou môžete zničiť ťažko vybudované zázemie a renomé značky. Navyše, takéto „chybičky krásy“ môžu odstrašiť vašu cieľovú skupinu. Pokiaľ sa teda ani vy, ani váš grafik nezaručíte za svoju gramatiku, zverte texty k letákom do rúk spoľahlivých copywriterov či korektorov.

Návrh letákov

Letáky ponúkajú nespočetné množstvo možností a spôsobov, ako sa pohrať s grafickým návrhom.

9. Vyťažte z možností persuázie

Gramaticky správny text bez pridanej hodnoty a schopnosti zaujať či presvedčiť cieľovú skupinu je v prípade vytvárania letákov nevyužiteľným. Pri tvorbe nadpisov a textov by ste mali vyťažiť čo najviac z ponúkaných možností persuázie, resp. presvedčovania. Výborným spôsobom, ako zaujať či presvedčiť potenciálne publikum je asociovanie textov s príjemnými činnosťami, roztomilými objektmi, verejným dianím alebo aktualitami.

10. Vyzývajte publikum k reakcii

Po vzhliadnutí pútavého letáku by mala mať každá jedna oslovená osoba chuť reagovať. Práve z toho dôvodu by ste jej mali dať na to možnosť. Pýtate sa, ako? No predsa uvedením vašich kontaktných údajov. Pokiaľ ide o leták určený do online prostredia, môžete vyzývať publikum k reakciám napríklad prostredníctvom komentovania či navštevovania určitej stránky. Každopádne, aplikovaním tejto rady môžete veľmi rýchlo spustiť požadovanú reakciu cieľovej skupiny.

Leták

Za jednu z foriem letákov možno označiť aj darčekové poukazy či vouchery.

Poradili sme vám?

V prípade, že sa pri tvorbe letáku inšpirujete našimi odporúčaniami, urobíte veľký krok k tomu, aby bol váš výsledok skutočne zaujímavý a efektívny. Avšak, existuje mnoho ďalších barličiek, ktorými môžete prispieť k dokonalosti vášho letáku. Ak by ste sa o nich chceli dozvedieť viac, bez ostychu nás kontaktuje a radi s vami danú tému prekonzultujeme.

Mimochodom, ktorý tip na vytvorenie pútavého letáku považujete za najúčinnejší?

 

Zdroje obrázkov: vlastné spracovanie