Už ste niekedy počuli veľmi dobre zaužívanú frázu „obal predáva“? Inak tomu nie je ani v rámci expo eventov, výstavísk alebo najrôznejších podujatí, kde sa prezentujú produkty či služby mnohých značiek. Ak sa podobných udalostí pravidelne zúčastňujete, prípadne sa na jednu takú chystáte prvýkrát, mala by vás zaujímať téma ako si navrhnúť výstavný stánok. Práve priestor, v ktorom budete promovať vaše portfólio, dokáže zaujať okoloidúcich, odlíšiť vás od konkurencie a vo výsledku aj predávať.
Čo treba vedieť ešte pred samotným návrhom?
Cena výstavného stánku sa v značnej miere odvíja od veľkosti výstavnej plochy. Úplne prvá informácia, ktorú potrebuje počuť firma realizujúca výstavný stánok od záujemcu ešte pred samotným návrhom, je veľkosť výstavného priestoru. Väčšinou sa plocha udáva v metroch – napríklad 5 x 10 m. V súvislosti s tým je však enormne dôležitá aj informácia o počte otvorených strán. V zásade rozlišujeme 3 základné typy výstavných stánkov podľa počtu otvorených stien:
-
Výstavný stánok v tvare U – 1 otvorená stena
-
Výstavný stánok v tvare L – 2 otvorené steny
-
Výstavný stánok s jednou zadnou stenou – 3 otvorené steny
Keďže absolútna väčšina ceny stánku spočíva v jeho konštrukcii a potlači, výstavný stánok v tvare U s rozmerom 5 x 10 m bude finančne nákladnejší na realizáciu ako napríklad výstavný stánok na identickej ploche, avšak len s jednou zadnou stenou.
„Zlatú strednú cestu predstavuje výstavný stánok v tvare L, ktorý je medzi zákazníkmi najpopulárnejší, najbežnejší a najžiadanejší. Vďaka dvom obrandovaným stenám pôsobí oveľa elegantnejšie a profesionálnejšie ako stánok s jednou stenou, a zároveň je cenovo dostupnejší ako výstavný stánok v tvare U,“ vysvetľuje Rastislav Prosuch, odborník v oblasti výstavných stánkov.
Ako si navrhnúť výstavný stánok podľa zamerania značky
Po ujasnení rozmeru a tvaru výstavného stánku prichádza rad na domyslenie všetkých ostatných detailov – od poličiek a pultíkov cez stolíky a infopanely až po rôzne typy osvetlenia a oddychové zóny. V tejto etape treba zvážiť zameranie značky, resp. firmy, ktorá bude výstavný stánok využívať.
Výstavný stánok pre firmy predávajúce produkty
Keď firma predáva hmotné produkty, jej výstavný stánok musí bezpodmienečne obsahovať police a rôzne zapustené či vysunuté prvky, ktoré poslúžia ako výstavná plocha. Samo o sebe to však nestačí. Takáto výstavná plocha musí byť vybavená vhodným osvetlením. Vystavované produkty, ktoré nie sú osvetlené, akoby na výstavisku ani neboli. Doslova a do písmena sa stratia v žiarach reflektorov vašej konkurencie. A neplatí to len pre šperky a doplnky, ktoré sa po osvetlení pútavo ligocú. Osvetlenie je nutnosťou aj pri iných produktoch, napríklad topánkach, parfumoch, výživových suplementoch a podobne.
Výstavný stánok pre firmy ponúkajúce služby
V prípade, že firma ponúka služby, sa dá s výstavným stánkom „vyhrať“ ešte viac. Nevyhnutnosťou sú informačné kanále, napríklad na prezentačných pultoch alebo promo stolíkoch. Musíte si totiž uvedomiť, že keď ľudia prídu na výstavisko, potrebujete ich k sebe nejakým spôsobom nasmerovať. A práve s tým môžu pomôcť rôzne interaktívne body ako infopanely či obrazovky. Dokonca, skvelou voľbou môže byť aj oddychová zóna v podobe nejakej rohovej/zadnej miestnosti, v ktorej sa viete nerušene porozprávať so záujemcom o vaše služby (ak napríklad ponúkate cestovné zájazdy, zážitkové darčeky a podobne).
Pripravte si marketingový plán výstavného stánku
Bez ohľadu na to, či plánujete prezentovať produkty, alebo služby, musíte mať vopred pripravený marketingový plán vášho výstavného stánku. Pointou je docieliť, aby mal človek prechádzajúci okolo výstavného stánku záujem nazrieť doň a dozvedieť sa viac o ponúkaných produktoch, resp. službách. Práve v tomto smere sú dôležité interaktívne body, ukážky produktov, pekná grafika, infopanely, chill out zóny a podobne. Návštevník výstavného stánku bude tak oveľa dlhšie interagovať so značkou a vnímať väčšie množstvo informácií. Prípadne si urobí nejaké fotky, ktoré dá na sociálne siete. Firma tak automaticky „získava“ marketing zdarma.
Ak nemáte pripravený žiadny marketingový plán, ako prilákať zákazníkov do svojho výstavného stánku a udržať ich v ňom, mali by ste sa nad ním zamyslieť. Aké máte možnosti? Ako dokážete zapojiť svoje produkty či služby do priamej interakcie so zákazníkom? Aké kroky podstúpite, aby ste návštevníkov k sebe nielen prilákali, ale aj si ich udržali?
„Firmy prezentujúce mobily alebo iné technické zariadenia dokážu zákazníkom umožniť ich reálne vyskúšanie. Spoločnosti, ktoré ponúkajú videohry, vedia nalákať návštevníkov výstaviska na ich hranie. A značky promujúce cestovné zájazdy zas môžu zobrať potenciálnych zákazníkov na virtuálne prehliadky ich cieľových destinácií. Možností je skutočne neúrekom. Fantázii sa v marketingu medze nekladú,“ prezrádza rady z praxe Rastislav Prosuch.
Odlíšte sa od konkurencie moderným výstavným stánkom
Väčšina výstavných stánkov pozostáva z panelových riešení. Moderný výstavný stánok sa vyznačuje jednoduchšou prenosnosťou a nižšou hmotnosťou ako staršie typy. Firma si teda nemusí na jeho prenos najímať dodávku – výstavný stánok prevezie aj v osobnom aute. Ďalej je oveľa jednoduchší na inštaláciu.
„V minulosti pozostávali výstavné stánky z obrovských kusov, napríklad z dreva. Na ich montáž bolo potrebných niekoľko robotníkov, ktorí museli dať výstavnému stánku finálnu podobu. A samozrejme, po skončení expo podujatia ho znova rozmontovať. Dnešné výstavné stánky sa dajú nainštalovať do požadovanej formy v priebehu pár minút,“ dodáva Rastislav Prosuch, odborník v oblasti výstavných stánkov.
Okrem toho, moderné výstavné stánky ponúkajú priam nekonečnú škálu možností, ako sa odlíšiť od konkurencie – zaoblené rohy niektorých častí stánku, striešky, zmieňované osvetlenia a podobne.
Odporúčanie na článok: Dozveďte sa 8 tipov, ako navrhnúť pútavý výstavný stánok.
Chcem výstavný stánok: Čo treba urobiť?
Ako sme opisovali o čosi vyššie, v prvom rade treba vedieť rozmer výstavnej plochy, ktorú budete mať na expo podujatí k dispozícii. Pokiaľ náhodou nemáte predstavu o type výstavného stánku, resp. jeho tvare (počet otvorených stien), žiadny problém. Stačí nás len kontaktovať a spoločne prídeme na ideálne riešenie pre vaše potreby.
V rámci prvotných návrhov sa ale radšej vyvarujte AI generátorom. Vo väčšine prípadov ide o ukážky stánkov, ktoré sa v skutočnosti nedajú vyhotoviť. Naopak, pomôckou pre nás môže byť váš orientačný rozpočet na výstavný stánok, reálna predstava o grafike (prípadne jej príprava) a v neposlednom rade dostatok času. Počítajte s tým, že realizácia výstavného stánku zaberie v závislosti od jeho celkových rozmerov 1 až 2 mesiace.
Tip na záver: Alternatívou klasických výstavných stánkov môžu byť nafukovacie stany, ktoré sú vhodné nielen do exteriérov, ale aj interiérov. Vo vnútorných priestoroch a show roomoch sa pod ne zvyknú umiestňovať napríklad autá. Samozrejmosťou takejto nafukovacej reklamy je možnosť potlače, jednoduchá inštalácia a ľahký prenos.