„Šanca, že pôjdete do obchodu po bochník chleba a vyjdete iba s bochníkom chleba, je tri miliardy k jednej.“ Slová humoristky Ermy Bombeck ilustrujú, ako predajcovia a ich marketing ovplyvňujú nákupné správanie spotrebiteľov a tým aj ich rodinné rozpočty.
Hovoríte si, že sú to vaše peniaze a vy si môžete vybrať, čo v obchode nakúpite? Samozrejme, musíte sa však rozhodnúť predtým, ako odídete z domu. V opačnom prípade pravdepodobne podľahnete marketingu predajcu a impulzívnemu nakupovaniu toho, čo v skutočnosti nepotrebujete. Dôsledkom je plytvanie potravinami aj financiami.
Riešenie ponúka nákupný zoznam – či už písaný, v mobile, alebo vytlačený. Ak sa ho naučíte zostavovať a používať s rozumom, bude to najkratšia cesta k ekonomickejšiemu a ekologickejšiemu nakupovaniu potravín. V nasledujúcich riadkoch si o tom povieme viac.
Psychológia farieb a nakupovanie
Výber farieb pri tvorbe obalov nie je náhodný. Je výsledkom prepracovanej stratégie s dôrazom na použitie tých správnych farebných kombinácií. Nie sú len záležitosťou estetiky, ale zásadne ovplyvňujú spotrebiteľské správanie. Pohľad na farebné obaly na nás pôsobí v emocionálnej rovine a teda na nevedomej úrovni. Neznamená to, že automaticky nakupujeme iracionálne, ale výberom vhodných farieb dokážu produkty zaujať náležitú cieľovú skupinu, pre ktorú je výrobok určený.
Vplyv farieb počas nákupu
Na zákazníkov vplývajú farby pozitívnym spôsobom. Príťažlivé farby, ako červená, oranžová a žltá, dokážu spoľahlivo upútať našu pozornosť a sú pre nás lákavé. Vzbudzujú intenzívnejšie pocity, môžu vyvolať túžbu vlastniť daný výrobok a podnecujú naše konanie. Dokážu nepriamo motivovať k nákupom a vizuálne získavajú náš záujem silnejšie ako tlmené farby.
Farby pôsobia pozitívne aj prostredníctvom rôznych emočných asociácií. Červená sa spája s vášňou a energiou, na druhej strane modrá vyžaruje skôr upokojenie. Správna kombinácia farieb dokáže u zákazníka výrazne ovplyvniť jeho emóciu, vnímanie aj rozhodovanie pri nákupoch.
Farby a obaly produktov podľa cieľovej skupiny
Obchodníci majú spravidla jasno v tom, akú kategóriu spotrebiteľov chcú osloviť a motivovať k nákupu. S týmto vedomím tvoria aj vonkajší dizajn – obal produktov. Produkty pre ženy a mladé dievčatá bývajú napríklad často odeté do romantickej ružovej farby. Čierna a žltá zas skôr zaujme silnejšie pohlavie. Zelená je lákadlom pre ekologicky zmýšľajúcich spotrebiteľov a všetkých, ktorí hľadajú eco, bio, prírodné a zdraviu prospešné produkty. Mladšiu generáciu skôr zlákajú odvážne a výraznejšie farebné kombinácie, napríklad odtiene fialovej, a seniori zas pravdepodobne uprednostnia modrú a produkty s väčšími, zvýraznenými nápismi. Na deti sa snažia zapôsobiť priamočiarou hravosťou, veselými pestrofarebnými obalmi, ilustráciami a obľúbenými rozprávkovými postavičkami.
Vizuálna identita a charakter značky
Na pultoch predajní dnes nájdete nekonečné množstvo produktov rôznych značiek. Premýšľali ste niekedy, podľa čoho si ako zákazník vyberáte z podobných produktov práve jeden konkrétny? Psychológovia sa zhodujú, že rozhodujúci je prvý dojem, ktorý vytvára obal produktu. Skôr ako by ste zvážili pomer cena/kvalita, pôvod, výživové hodnoty a ďalšie parametre, dáte na prvý dojem z obalu.
Ktoré farby obalov sú teda najatraktívnejšie a predávajú? Voľba by mala závisieť od toho, čo chcete predať a akú cieľovú skupinu plánujete osloviť. V prípade potravín a nápojov veľmi dobre predáva červená, ktorú využíva napríklad Coca-Cola. Obľúbená je tiež kombinácia žltej a oranžovej, ktorá pôsobí menej agresívne a optimistickejšie. Vidieť ju môžete v logách rýchlych občerstvení.
Okrem vyvolania impulzívneho nákupného správania plnia farby v marketingu aj fundamentálnu funkciu – sú súčasťou vizuálnej identity značky a prispievajú k jej rýchlemu rozpoznaniu v predajni a odlíšeniu od konkurencie.
Základné pravidlá ekonomického nakupovania
Priemerná rodina minie mesačne na nákup potravín približne 1/5 svojho rozpočtu. Ďalšia štatistika hovorí, že jeden Slovák vyhodí každý mesiac potraviny za 12,50 eur. Ak ste doma štyria, putuje do koša takmer 50 eur mesačne. Dobrou správou je, že ekonomické nakupovanie potravín je jednoduché, ak si ho správne naplánujete. Vyhnete sa tak impulzívnym nákupom a domov si prinesiete len to, čo naozaj potrebujete.
Nastavte si rozpočet
Každý mesiac si vopred vyčleňte sumu, ktorú miniete na potraviny. Následne ju vydeľte počtom nákupov, ktoré robíte mesačne. Ak napríklad plánujete v potravinách minúť 400 eur a nakupujete 1-krát týždenne, na jeden nákup môžete minúť maximálne 100 eur.
Urobte si jedálny lístok
Vytvorte si plán varenia na celý týždeň, skontrolujte domáce zásoby potravín a nakúpte len to, čo vám chýba. Nebudete musieť každý deň premýšľať, čo pripravíte na večeru ani odbiehať do obchodu, pretože vám nejaká drobnosť z receptu chýba.
Vytvorte si nákupný zoznam
Najlepšou prevenciou pred impulzívnymi nákupmi je vopred pripravený nákupný zoznam. Ak sa ho budete striktne držať, ušetríte peniaze aj čas a vyhnete sa plytvaniu potravinami. Budete tak nakupovať nielen ekonomicky, ale aj ekologicky.
Hlavné výhody nákupných zoznamov:
- lepšie plánovanie a organizovanie,
- svoje peniaze máte pod kontrolou,
- eliminácia impulzívneho nakupovania,
- minimálne plytvanie potravinami,
- časová úspora,
- finančná úspora.
Nenakupujte s prázdnym žalúdkom
Hlad je ďalším silným spúšťačom impulzívneho nakupovania. Ak sa do obchodu vyberiete s prázdnym žalúdkom, vo vašom košíku zaručene skončia aj potraviny, ktoré nebudete mať na nákupnom zozname. Väčšinou ide o drobné sladkosti a pochutiny, ktoré dokážu rýchlo zodvihnúť hladiny cukru a zasýtiť hoci aj cestou domov.
Využívajte vernostné karty a kupóny s rozumom
Väčšina predajcov ponúka vernostné programy, ktorými sa snaží motivovať zákazníkov k ďalším nákupom. Hoci obchodným domom ide primárne o zvýšenie predaja, ak využijete zľavy s rozumom, získate peniaze zadarmo. Má to však jeden háčik. Špeciálne zľavy vo vernostných aplikáciách a na kupónoch vás môžu zlákať k impulzívnemu nákupu toho, čo nepotrebujete. Na zľave ušetríte len v tom prípade, ak by ste si to kúpili aj bez nej.
Ako písať nákupný zoznam
- Priebežne: Keď zistíte, že vám chýba v domácnosti nejaká potravina, ihneď ju zapíšte do svojho nákupného zoznamu. Potom už len doplníte položky podľa plánu varenia.
- Systematicky: Roztrieďte si položky podľa obchodov alebo podľa jednotlivých oddelení v supermarkete, napr. ovocie, zelenina, mäso, mliečne výrobky a pod. Skrátite tak čas strávený v obchode a znížite riziko nepremysleného nakupovania.
- Spoločne: Tvorte alebo aspoň konzultujte nákupný zoznam s ostatnými členmi rodiny. Vyhnete sa tak dodatočnému dokupovaniu drobností, o ktorých neviete, že v domácnosti chýbajú.
Náš tip: Do tvorby nákupného zoznamu zapojte aj deti. Umožnite im vytvoriť si vlastný nákupný zoznam s ilustráciami jednotlivých položiek alebo s nalepenými obrázkami. Okrem toho, že sa nudné plánovanie nákupu zmení na zábavnú hru, u svojich ratolestí tým budujete finančnú gramotnosť.
- Na papier / do mobilu: Zatiaľ čo niekomu viac vyhovuje papierik v ruke, iní nedajú dopustiť na aplikácie v mobiloch. Vyberte si spôsob, ktorý je pre vás prijateľnejší.
Nákupné zoznamy na papieri vs. v mobile
Kým starý dobrý spôsob ceruzka – papier si nevyžaduje žiadne technické zručnosti, ktoré môžu chýbať najmä staršej generácii, nákupným aplikáciám v mobiloch nemožno uprieť viaceré benefity:
- nákupný zoznam v mobile si upravíte/doplníte kdekoľvek a kedykoľvek, pretože mobil máte vždy pri sebe,
- je malá šanca, že si nákupný zoznam zabudnete doma alebo ho stratíte,
- písanie do mobilu je ekologickejšie, keďže nevytvárate papierový odpad,
- nákupný zoznam môžete zdieľať s ostatnými členmi domácnosti,
- aplikácie umožňujú systematické triedenie položiek podľa obchodov/oddelení,
- nákupný zoznam ľahšie prepíšete/upravíte.
Tipy na aplikácie pre tvorbu nákupných zoznamov
Nemôžeme opomenúť ani ponuku aplikácií pre tvorbu nákupných zoznamov, ktorá je pomerne široká. Väčšina z nich poskytuje analogické funkcie ako tvorbu viacerých nákupných zoznamov, ich zdielanie medzi zariadeniami, pridávanie potravín do zoznamu z ponuky/databázy, ich triedenie, vyškrtávanie a pod.
Bring
- pre OS Android aj iOS
- možnosť zdieľania zoznamov
- tvorba viacerých nákupných zoznamov
- pridávanie položiek do zoznamu z ponuky
- priestor pre zadanie typu/množstva potraviny
- recepty s generovaním zoznamu potravín
- anglické prostredie
Listonic
- pre OS Android aj iOS
- možnosť tvorby viacerých nákupných zoznamov
- zdieľanie zoznamov medzi zariadeniami
- zoraďovanie položiek v zozname do kategórií
- ponúkané návrhy položiek
- možnosť pridávania fotografií k položkám
- kontrola výdavkov
- slovenské prostredie
Nákupný zoznam
- pre OS Android aj iOS
- jednoduchá aplikácia vhodná aj pre technicky menej zručných užívateľov
- rýchla tvorba nákupných zoznamov
- možnosť vytvoriť viaceré zoznamy
- vyškrtávanie položiek zo zoznamu
- možnosť zdieľania zoznamov
- slovenské prostredie
Tip na tlačený nákupný zoznam
Nákupný zoznam nemusí mať vynútene klasickú písanú podobu alebo formu aplikácie v mobile. Môžete si napríklad vytvoriť malú nákupnú šablónu, ktorú si dáte vytlačiť na malé kartičky. Následne si môžete prehľadne zapisovať jednotlivé nákupné položky, pokojne aj podľa rôznych kategórií. Fantázii sa v tomto prípade medze nekladú.