Chcete si rozšíriť obzory v oblasti vášho podnikania, zabaviť sa alebo sa dozvedieť niečo nové? Pozrite si tipy na zaujímavé podcasty rozdelené do rôznych kategórií, od technológií a vedy, cez politiku a biznis, až po kultúru a zábavu. Dozviete sa aj to, ako podcasty počúvať a aké aplikácie vám k tomu poslúžia.
Tipy na zaujímavé podcasty
Technológie
Tech_FM – čerstvé informácie zo sveta technológií podávané raz do týždňa vo vstrebateľných dávkach. Kooperácia tech-odborníkov SME a Rádia FM s dobrým prehľadom v tejto sfére, či je reč o AI alebo mikroorganizmoch.
Incident – hrozby, číhajúce na neopatrných užívateľov v kyberpriestore, sú odvrátenou stranou technologického pokroku. Ako ich rozpoznať, ako sa im brániť a ešte mnoho ďalších informácií priamo od špecialistov.
Klik – týždenný sumár aktuálnych správ zo sveta technologických gigantov, nových médií a sociálnych sietí. Zmes noviniek na trhu a ich impaktu na spoločnosť.
Podcast Online Plus – obsažný podcast Českého rozhlasu o širšom spoločenskom dopade technológií, reguláciách, vzdelávaní v tejto oblasti a súvisiacich témach.
Kafemlejnek – zaujímavé informácie zo zákulisia tvorby softvéru. Podcast vhodný nielen pre odborníkov a entuziastov, ale aj pre širšiu verejnosť.
This Week In Tech – panelová diskusia tech-žurnalistov a podnikateľov vysielaná z Kalifornie. Najčastejšími témami sú spotrebná elektronika, recenzie a internetové/webové novinky.
Note to Self – ľudská a zábavná forma podania často pálčivých tém o vplyve technológií na každodenný život v réžii skvelej britskej spíkerky Manoush Zomorodi.
Accidental Tech Podcast – konverzácia so širokým záberom medzi troma programátormi a blogermi. Pokrývajú hardvér, softvér a ich presah do bežného života.
Ycombinator podcast – hodnotný materiál z dielne investičnej firmy zameranej na tech start-upy. Viac akcentu kladú na témy, zaujímavé z pohľadu začínajúcich podnikateľov a vzdelávania.
Product Hunt Radio – pohľad uvádzačov (podnikateľov) a ich hostí (opäť najmä podnikateľov) na čerstvé „tech-news“. Edukované názory na blízku budúcnosť najdiskutovanejších projektov súčasnosti priamo z praxe.
Veda
Zoom – súhrn najhorúcejších noviniek týždňa z viacerých vedeckých disciplín. Zároveň aj vyvracanie hoaxov a falošných, či poplašných správ.
Pravidelná dávka – veľké témy z histórie i súčasnosti, vysvetlené s citom a porozumením trojicou vzdelaných mladých ľudí.
Spektrum Jána Mečiara – krátke a kvalitne destilované správy z vedeckého sveta. Občas i viackrát za deň, ale vždy stručne a k veci.
Pseudocast – reflexie na rôzne populárne mýty a pavedecké tvrdenia za nekompromisnej pomoci vedeckej metódy. Výživný prísun veľmi potrebného skepticizmu.
Magazín Leonardo – vecný podcast o objavoch a dianí vo svete vedy. Výborný pre udržiavanie si všeobecného rozhľadu.
StarTalk – unikátny prienik vedy, popkultúry a komédie. Pútavé témy, poňaté s humorom a vášňou pre vec.
Science Friday – každý piatok zhruba hodina a pol vedy pre každého, kto je ochotný počúvať. Aktuálne témy preberané do hĺbky v kontexte doby.
BBC Earth podcast – podcastová vetva značky BBC Earth nezostáva nič dlžná svojmu menu. Fascinujúci pohľad na prírodu očami vedy i nezaujatého pozorovateľa, kvalitná narácia a bezchybný zvuk.
60-Second Science – krátke a svižné odhalenia nečakaných vedeckých súvislostí. Dajú sa ľahko zapamätať a zreprodukovať vždy, keď v spoločnosti „stojí reč“.
Radiolab – pátranie po skrytých príčinách nezvyčajných javov v prírode aj spoločnosti a odhaľovanie súvislostí, o ktorých existencii mal tušenie len málokto.
Politika, spravodajstvo, spoločenské témy
Podcast Denníka N – šesťkrát do týždňa prísun prehľadu správ z domova i zo sveta. Známe novinárske mená sa ozývajú na aktuálne témy.
Dobré ráno | Denný podcast denníka SME – každé ráno, od pondelka do piatku, o tom čo priniesol deň minulý, i o tom, čo očakávať od toho dnešného.
NAHLAS | aktuality.sk – nahlas hlavne o kauzách na domácej politickej scéne v podaní skúsenej novinárskej redakcie najviac postihnutej tragédiou, ktorá posledné roky rezonuje v našej krajine.
Rozhovory ZKH – hostia obľúbenej reportérky Zuzany Kovačič Hanzelovej debatujú o spoločensko-politických problémoch súčasnosti. Politika, ekonomika, sociálne témy a životný štýl.
.podcasty – ďalší zo série podcastov od dlhodobo etablovaných médií, .týždeň prináša hĺbavé diskusie o dôležitých otázkach. Tematicky vyprofilovaní moderátori a zaujímaví hostia.
Braňo Závodský Naživo – vnútropolitický komentátor spovedá domácich verejných činiteľov, expertov, aktivistov a intelektuálov.
The Daily (NY Times) – na každý deň, od pondelka do piatku, jeden hosť a debata, rozvíjajúca jednu politickú udalosť aktuálneho diania vo svete. Vysoká odbornosť a detailný rozbor sú samozrejmosťou.
Today in Focus (Guardian) – témy dňa spracované redakciou britského denníka The Guardian. Kvalitná analýza a najvyššie žurnalistické štandardy.
Today Explained (Vox) – každodenné vysvetlenie nejasných a mätúcich predmetov verejnej spoločensko-politickej diskusie.
Politico – komentáre zasvätencov priamo v Bruseli o dianí v centrálnych inštitúciách i kuloároch EÚ. Brexit, zákulisné rokovania, diplomatické ťahy a informované analýzy.
Caliphate – strhujúca a dych berúca séria dokumentárnych podcastov od investigatívnej novinárky Rukmini Callimachi o Islamskom štáte a prvej línii boja s ISIS. Autorke vyslúžila miesto medzi finalistami Pulitzerovej ceny.
Biznis a podnikanie
Index – všetko potrebné o ekonomike a podnikaní zhrnuté na týždennej báze analytikmi SME. Rozhovory a inšpiratívne myšlienky vždy vo štvrtok.
StratitUP – prevažne rozhovory s úspešnými podnikateľmi. Výborné pre motiváciu a to nielen pre začínajúcich startupistov.
Websupport – veľa o marketingu, sociálnych sieťach, inováciách, kreativite a podnikateľskej mentalite. Opäť množstvo hodnotných postrehov od skúsených hostí.
Forbes (CZ) Podcast – dámy a páni českého biznisu sa delia o rady a zážitky z podnikania. Pestrá paleta príbehov o mnohých tvárach úspechu v podnikaní.
Marketing backstage – ako na marketing a všetky jeho aspekty v turbulentných časoch digitálnych médií. Expert na online marketing, Kamil Aujeský, sa rozpráva s rôznymi zaujímavými hosťami o reklame a marketingu.
Nejen o reklamě - podcast od Seznam.cz, ktorý sa zameriava na aktuálne trendy v reklamnom priemysle. Odborník Martin Jandora vedie rozhovory s hosťami o rôznych témach z oblasti reklamy.
Marketingová päťminútovka - Tento podcast sa zaoberá rôznymi témami z oblasti marketingu a reklamy. Napríklad sa podcast zaoberal témou národné stereotypy v reklame.
FT News Briefing – správy zo sveta, ušité na mieru investorom na finančných trhoch. Stručné, ale informačne hodnotné podanie od vlajkovej lode finančného žurnalizmu.
The Gary Vee Audio Experience – zosobnenie amerického sna, bieloruský imigrant, ktorý vybudoval viacero úspešných firiem. Zábavný a motivujúci podcast o reklame, marketingu a digitálnom biznise.
Naval – na prvý pohľad nezáživne znejúca obchodná a finančná terminológia, vysvetlená pútavým jazykom a na zrozumiteľných príkladoch.
HBR IdeaCast – Harvard Business Review pozýva lídrov obchodu a manažmentu a tí rozprávajú o širokej škále tém spojených s podnikaním, firemnou kultúrou, budovaním kariéry a podobne.
The Tim Ferriss Show – guru optimalizácie (ako podnikania, tak i životného štýlu) a jeho hostia zdieľajú svoje cenné rady pre dosiahnutie vyššieho výkonu, rýchlejšieho zisku, zdravšieho tela a plnohodnotnejšieho zážitku zo života.
Marketing Over Coffee - nahráva sa v kaviarni a diskutuje o najnovších trendoch v digitálnom marketingu, sociálnych médiách a technológiách. Je to neformálny a informatívny podcast, ktorý pokrýva široké spektrum tém.
Perpetual Traffic - zameriava sa na platenú reklamu online. Ponúka praktické rady a stratégie na zlepšenie konverzií a maximalizáciu návratnosti investícií.
Social Media Marketing Podcast - zameriava sa na marketing na sociálnych médiách. Ponúka rozhovory s odborníkmi a praktické tipy na budovanie online komunity a zvyšovanie angažovanosti.
Call to Action - zaoberá sa témami ako konverzia, copywriting, marketingová automatizácia. Tento podcast vytvára spoločnosť Unbounce.
Adweek podcast - podcast pojednáva o novinkách v reklamnom priemysle. Adweek sa špecializuje na novinky z odvetví marketingu a reklamy. Informácie ohľadom trendov reklamy, inovácií.
The digital marketing podcast - vhodný pre začiatočníkov, ale aj pre skúsenejších používateľov marketingových nástrojov. Prehľad o stratégiách digitálneho marketingu, sociálne médiá, seo.
Kultúra
Dejiny – spolupráca SME a magazínu Historická Revue prináša raz týždenne lákavý výlet do minulosti. Ľahšie i náročnejšie otázky prezentované bez zahmlievania a vo svetle faktov.
Reflexe: Film! – kultivovaná filmová kritika, recenzie, odporúčania menej známych filmov, rozhovory a ešte oveľa viac pre každého kinofila.
Matematika zločinu – podcastový krimi seriál je pohlcujúcim príkladom vzkriesenia formátu rozhlasovej hry na pokračovanie, pri akých sedávali kedysi naši starí rodičia.
Audinovinky – prehľad diania v literatúre, na trhu s audioknihami a odporúčania iných podcastov.
Martinus podcast – svet kníh, ako ho vnímajú v etablovanom slovenskom vydavateľstve. Užitočné recenzie, uľahčujúce výber z nepreberného množstva titulov na trhu.
You're Dead To Me – už podtitul „historický podcast pre ľudí, ktorí nemajú históriu radi“ navráva, že ide vtipný a odľahčený pokec o rôznych udalostiach a osobnostiach histórie.
The History of Rome / Revolutions – pôvodne užšie vymedzená séria o starovekom Ríme. Po jej dokončení sa autor, Mike Duncan, začal venovať známym svetovým revolúciám. Aktuálne rozpitváva tú ruskú.
Pop Culture Happy Hour – dekonštrukcia popkultúrnych fenoménov v nezáväznej konverzácii o filmoch, seriáloch, TV produkcii, knihách a hudbe.
Filmspotting – nové i staršie počiny zo strieborného plátna pod skúmavým drobnohľadom dvoch ostrieľaných kritikov.
The Lonely Palette – pútavé analýzy diel výtvarného umenia, vysvetľujúce kontext ich vzniku aj relevanciu v dnešnom svete.
Audio Poem of the Day – čarovné krátke básne, prednášané autormi a hercami. Na každý deň jedna.
Zábava a životný štýl
jauuu PS: to bolelo – neprekonateľné Evelyn a Petra Polnišová v komediálnych dialógoch o partnerských vzťahoch. Zábava a smiech zaručený!
Na gauči s Nasklee – inšpiratívne rozhovory so zaujímavými ľuďmi, blogerka Petush vám poskytne svieži pohľad na rôzne aktuálne témy zo života.
Joe Trendy – zábavné rozhovory vychyteného stand-up komika s hosťami všetkého druhu.
Lužifčák – ešte jeden kúsok výberovej domácej zábavy. „Intervjús“ o všetkom, čo trápi spoločnosť s nadhľadom a humorom.
Vortex – český podcast o videohrách, no ani zďaleka nie len recenzie, ale kopec pridanej hodnoty.
Nevýchova – tipy a triky o „smart“ výchove, aby sa rodičia nezbláznili a deti neutrpeli traumu.
Jimmy Kimmel Live! Monologue – svetoznámy moderátor spovedá celebrity, športovcov, hudobníkov a iné osobnosti na výslní.
Conan O'Brien Needs a Friend – americký komik si jedného dňa uvedomil, že má síce veľa celebritných známych, no žiadneho nemôže nazývať priateľom. Aby to napravil, začal s podcastom.
Sword and Scale – dramaticky prerozprávané skutočné zločiny, občas doplnené o rozhovory s obeťami, svedkami, zločincami a vyšetrovateľmi.
Ear Hustle – skutočné príbehy z legendárnej väznice San Quentin, ktorých zdrojmi sú dvaja bývalí väzni a umelec-dobrovoľník.
The Ikonns – životný štýl a osobnostný rozvoj, ako ich vidí párik úspešných podnikateľov a cestovateľov. Pozývajú si k sebe na rozhovory taktiež mnoho inšpiratívnych ľudí, zaujímavých informácií sa teda dozviete naozaj veľa.
Bonus:
The IKEA Sleep Podcast – katalóg výrobkov firmy IKEA, predčítavaný monotónnym hlasom IKEA pracovníka s jemným švédskym prízvukom, odporúčaný pred spaním na rýchle uspanie. Skúste si ho nachvíľku pustiť, najprv sa budete smiať nad touto bizarnosťou, ale verte, že po chvíľke začnete naozaj zívať.
Ako počúvať podcasty
Okrem samotného podcastu k tomu treba ešte dve veci – prehrávač a aplikáciu na prehrávanie. Prehrávačom môže byť počítač, smartfón, inteligentný reproduktor, alebo aj smart hodinky.
Aplikácie prinášajú, okrem samozrejmého stiahnutia a prehrávania podcastu, aj celý rad iných funkcií – automatický odber, kategorizáciu, playlisty, počúvanie v offline režime, sledovanie priateľov pre inšpiráciu, počúvanie audiokníh, zvýraznenie hlasu (pri počúvaní v hlučnom prostredí), preskakovanie tichých pasáží, či dokonca vytvorenie si vlastného podcastu.
Obľúbené aplikácie pre iOS i Android:
Spotify – známa služba pre hudobný streaming ponúka aj podcasty
Pocket Casts – platená appka, ale s funkcionalitou aj pre najnáročnejších poslucháčov
Podbean – aplikácia od firmy, ktorá ponúka aj hosting podcastov, integrácia so službou Alexa od Amazonu
Stitcher, TuneIn Radio (zameranie na profesionálny šport)
Aplikácie špecificky pre iOS:
Apple Podcasts – natívna appka
Downcast, PodCruncher, iCatcher, Overcast, Castro 3
Aplikácie špecificky pre Android:
Google Podcasts – appka od Google
Podcast Addict, BeyondPod, Doggcatcher, Podcast Republic, Player FM
Ako sa zrodil fenomén podcastingu
Internetové rádiá existovali vo viac, či menej rozvinutej forme už od 80-tych rokov. Dlhšiu históriu už má za sebou aj distribúcia digitálnych zvukových súborov a možnosť stiahnuť si rozhlasovú show do počítača ponúkali niektoré mediálne weby ešte pred koncom uplynulého milénia.
Po roku 2000 vznikol nápad priložiť zvukové súbory ku vtedy populárnym webovým agregátorom správ. Nechopil sa ho nik menej povolaný ako autor technológie RSS feedu Dave Winer. Možnosť „enclosure“ (príloha) uviedol čoskoro vo svojom komerčnom blogerskom produkte Radio UserLand. Ten novopečeným audioblogerom ponúkal zároveň aj funkcie „odoslať“ a „prijať“. A tak posledným chýbajúcim krôčikom k podcastingu, ako ho poznáme dnes, bola už len automatizácia prenosu audiosúborov do prehrávača užívateľa.
Audioblogerov pribúdalo, feedy naberali odberateľov a koncom roku 2003 sa objavili prvé technické riešenia, umožňujúce automatické prepojenie RSS s MP3 prehrávačmi. Vtedajším hitom na trhu s prehrávačmi bol iPod od firmy Apple a tam má pôvod aj výraz „podcasting“, popisujúci automatické sťahovanie a synchronizáciu s „podom“.
Raketový štart podcastingu asi najlepšie ilustruje novinár Doc Searls, ktorý bol pri jeho začiatkoch. V septembri roku 2004 zadal do Google termín „podcasts“ a zobrazilo sa 24 výsledkov. Keď o rok neskôr vyhľadávanie zopakoval, počet výsledkov bol 60 miliónov.
Dnes sú to takmer 2 miliardy a v súčasnosti patria podcasty k najpopulárnejším mediálnym formátom. Ponúkajú ich štandardné periodiká, ich tvorbe sa venujú popularizátori vedy a umenia, politickí kritici, športoví komentátori a celé more ďalších nadšencov pre všetky možné oblasti života.
Ako najlepšie propagovať svoj podcast?
1. Sociálne médiá
Vytvorením profilov na sociálnych sieťach rozšírite online dosah vášho podcastu a umožníte priamu komunikáciu s potenciálnymi poslucháčmi. Zdieľanie krátkych úryvkov, audiogramov alebo citátov predstavuje efektívnu stratégiu na upútanie pozornosti.
Nezabudnite na aktívne odpovedanie na komentáre a správy, ako aj na pýtanie sa na názory a nápady. Posilní to váš vzťah s poslucháčmi. V prípade potreby sa dá využiť aj platená reklama, ktorú zacielite presne na špecifické demografické skupiny a záujmy.
2. Webová stránka a blog
Vytvorenie webovej stránky je základným nástrojom na zoskupenie všetkých informácií o vašom podcaste. Uverejňovanie epizód, poznámok a prepisov na jednom mieste uľahčí prístup k obsahu.
Aj písanie blogových príspevkov súvisiacich s témami podcastu prispieva k prilákaniu organickej návštevnosti z vyhľadávačov. Optimalizácia webovej stránky a blogových príspevkov pomôže pri zlepšovaní vašej pozície vo výsledkoch vyhľadávania.
E-mailový marketing umožňuje priamu komunikáciu s poslucháčmi prostredníctvom pravidelných newsletterov. Informovaním o nových častiach a aktualizáciách udržíte poslucháčov v obraze a zvýšite ich angažovanosť.
3. Podcastové platformy
Distribúcia podcastu na všetky populárne platformy vám zaručí väčší dosah. Apple Podcasts, Spotify a Google Podcasts sú nevyhnutné pre oslovenie širokého publika. Dajte si záležať aj na pútavom a informatívnom opise podcastu, aby prilákal nových poslucháčov.
Jasné a stručné informácie o obsahu a témach pomáhajú poslucháčom rozhodnúť sa pre počúvanie. Nezabudnite ani na povzbudzovanie poslucháčov k zanechávaniu recenzií a hodnotení. Prispieva to k budovaniu dôvery a zlepšuje viditeľnosť podcastu na platformách.
4. Hosťovanie a spolupráca
Hosťovanie v iných podcastoch s podobnou témou je efektívny spôsob ako osloviť nové publikum. Vystupovaním môžete prezentovať svoju odbornosť a prilákať poslucháčov s podobnými záujmami. Spolupráca s influencermi, ktorí majú podobné publikum, môže výrazne zvýšiť dosah podcastu. Vzájomná propagácia s inými podcastermi je skvelým spôsobom na rozšírenie publika. Dohoda o zdieľaní informácií o podcastoch na vzájomných platformách je prospešná pre obe strany.
5. Tlačené materiály
Tlačené materiály, ako vizitky, letáky a plagáty, sú ďalším spôsobom ako spropagovať svoj projekt. Napríklad vizitky s QR kódom, ktorý odkazuje na podcast, výrazne uľahčí a urýchli prístup.
TIP Plotbase: Vytvorenie QR kódu je rýchle a jednoduché. Otvorte si online generátor QR kódov (napríklad qr-generator.com). Zadajte webovú adresu alebo text, ktorý chcete do kódu zakódovať a vyberte si dizajn a formát kódu (napríklad PNG). Stiahnite si vygenerovaný QR kód a použite ho na akýchkoľvek tlačených materiáloch.
Letáky, plagáty alebo brožúry umiestnite strategicky na miesta, ktoré navštevuje vaša cieľová skupina. Napríklad, ak máte podcast o fitness, zamerajte sa na posilňovne a zdravé bistrá, aby ste oslovili relevantné publikum.
Postupne môžete vytvoriť aj exkluzívny merch (produkty s vašou značkou). Reklamné predmety s logom podcastu, ako sú tričká, šálky a nálepky, slúžia doslova ako chodiaca reklama. Ponúknite svojim fanúšikom možnosť nosiť so sebou kúsok vášho podcastu v podobe tričiek, mikín, nálepiek alebo limitovaných edícií látkových tašiek s originálnym dizajnom.
Inšpirujte sa úspešnými podcastmi, ako je napríklad "The Joe Rogan Experience", ktorý predáva široký sortiment merchu s vlastným logom. Aj na Slovensku sa nájdu príklady úspešného predaja merchu - napríklad podcast "Boris a Brambor" si získal obrovskú popularitu a okrem toho, ich hlášky sa stali tak populárne, že sa dostali na rôzny merch (textil, tašky, a pod.). Predaj merchu môže byť nielen skvelým spôsobom, ako budovať komunitu, ale aj ďalším zdrojom príjmu pre váš podcast.