Mnoho menších podnikateľov aj väčších firiem by vám dozaista potvrdilo, že vizitka patrí medzi najdôležitejšie nástroje marketingu. Aj napriek tomu, že modernému marketingu šéfuje v súčasnosti online prostredie, dokáže spomínaná mini kartička robiť zázraky. Na to, aby bola maximálne účinná, musí spĺňať určité požiadavky. Ako teda navrhnúť takúto vizitku?

Vizitky

Ukážky z našej tvorby.

Tieto podnikateľské mini nástroje dokážu spĺňať mnohé základné potreby profesionálov. Za zmienku stojí napríklad reklama, zvyšovanie povedomia o značke, resp. službách, rozpoznávanie značky, vyzývanie na akciu či samozrejmé poskytovanie kontaktných údajov. Ak sú vizitky navrhnuté a vytlačené správne, dokážu skutočne zanechať dlhotrvajúci dojem.

Čo je to vizitka?

Len pre úplnosť informácií, vizitka je malá tlačená karta, zvyčajne papierová. Mala by obsahovať podrobnosti o vašej firme, resp. ponúkaných službách, vrátane mena, kontaktných údajov a loga. Je toho však omnoho viac.

Prečo je vizitka dôležitá

Prečo jej ale prikladáme takú dôležitosť? Viacero odborníkov by vám potvrdilo, že zlá vizitka je horšia ako žiadna vizitka. Podľa výskumu, ktorý mal pod patronátom Statistic Brain Research Institute, až 72 % ľudí posudzuje spoločnosť alebo podnikateľa na základe kvality a prevedenia ich vizitky, pričom 39 % ľudí by sa rozhodlo neobchodovať s firmou, ktorá by mala lacno vyzerajúcu vizitku. Aby toho nebolo málo, až 57 % podnikateľov tvrdilo, že ich vizitka je pre ich podnikanie nevyhnutná.

Ako navrhnúť vizitku

Predtým, ako sa pustíte do navrhovania a samotnej realizácie vizitky, by ste si mali ujasniť 3 kľúčové prvky celého jej dizajnu. Máme na mysli logo, farby značky a váš cieľ. Zatiaľ čo logo a farby sú najdôležitejšími vizuálnymi prvkami vašej značky, ktoré hrajú veľkú úlohu pri vytváraní vašej identity, váš cieľ by mal sledovať to, čo chcete vašou vizitkou dosiahnuť. Chcete komunikovať služby firmy alebo jednotlivca? Plánujete použiť veľa textu alebo dáte radšej priestor minimalistickej grafike? Toto sú ale otázky, ktoré by ste si mali zodpovedať z vášho subjektívneho pohľadu. Avšak, nasledujúce riadky vám ich môžu pomôcť rozlúsknuť.

Náš tip: Pokiaľ zápolíte s tvorbou loga alebo s jeho redizajnom, odporúčame vám prečítať si náš kompletný návod na vytvorenie úspešného loga.

tvorba vizitky

1. Vyberte si tvar a veľkosť vizitky

Štandardným tvarom vizitky je už nejaký ten piatok tradičný obdĺžnik. Nič ním nepokazíte, pričom ponúka dostatočný priestor na to, aby ste sa s vizitkou poriadne vyhrali. Tvar vášho mini podnikateľského zázraku však nemusí byť viazaný len na obdĺžnik. Moderné tlačiarenské spoločnosti vám totižto bez problémov dokážu zrealizovať rôzne kreatívne vizitky s vyrezávanou grafikou či vyrezávaným textom. Navyše, v ich ponuke sa zvyčajne nachádzajú aj papiere s povrchovými úpravami, ktoré pôsobia luxusným či nevšedným dojmom.

Luxusná vizitka

Povrchová úprava papiera môže dodať vizitke luxusný a nevšedný nádych. Zdroj obrázka: freepik.com

Pokiaľ však nechcete takýmto spôsobom pútať pozornosť, no radi by ste sa mierne odlíšili od tradičného obdĺžnika, vyskúšajte zaoblenie jeho rohov. Ide o minimalistické a jemné riešenie, ktoré môže bez debaty sláviť úspech.

Ako vytvoriť vizitku

Aj takto môže vyzerať obdĺžniková vizitka so zaoblenými rohmi. Zdroj obrázka: freepik.com

Vedeli ste, že štandardným rozmerom vizitiek je približne 90 x 50 mm, resp. 85 x 55 mm? Ako však vyplýva z toho, čo sme písali o čosi vyššie, profesionálne tlačiarenské spoločnosti vám určite ponúknu aj možnosť voľby vlastného rozmeru.

2. Zakomponujte vaše logo

Ruka v ruke s výberom tvaru a veľkosti vizitky ide aj logo, okolo ktorého by mala byť vizitka obostavaná. Jednoducho povedané, logo by malo byť jej najvýraznejším prvkom. V kombinácii s vašimi farbami sa totižto postará o úspešné šírenie vašej identity.

V súvislosti s logom nezabúdajte na to, že k dispozícii máte až dve strany vizitky. Účinnou stratégiou je venovať jednu z nich výlučne logu a druhú kontaktným údajom a ďalším informáciám. Avšak, logo môžete umiestniť aj na „textovejšiu“ stranu vizitky. Výborným riešením je jeho umiestnenie v menšej forme alebo na okraj vizitky.

Vizitka

Príjemnú kombináciu farieb a strategické umiestnenie log na oboch stranách môžete vidieť napríklad na tomto príklade. Zdroj obrázka: freepik.com

Fantázii sa však medze nekladú. Vašu vizitku môžete pokojne oživiť aj inou grafikou. V niektorých segmentoch, ako napríklad v odvetviach detského priemyslu, sa to priam pýta na pľac. S prehnanými čačkami mačkami si to ale dvakrát rozmyslite. V iných oblastiach môže totižto prehnane živý dizajn vyvolávať kontroverzné pocity.

Vizitku s dominantným logom na jednej strane je možné poňať aj minimalistickejším spôsobom. Máme na mysli jednoduché vizitky, ktoré majú za cieľ vyvolať v (potenciálnom) klientovi záujem o akciu. Okrem toho, že na jednej strane môžu mať spomínané logo, na tej druhej sa môže nachádzať adresa, resp. URL adresa, firmy.

3. Pridajte nevyhnutné informácie

Aj napriek možnosti navrhnutia minimalistických vizitiek považujeme za povinnosť ozrejmiť vám všetky nevyhnutné informácie, ktoré by mala vizitka obsahovať. Samozrejme, tie sa zvyčajne odvíjajú od toho, či ide o vizitku firmy, alebo menšieho podnikateľa. Umiestnenie dôležitých informácií na vizitku ovplyvňuje aj skutočnosť, či je podnikateľská činnosť vykonávaná z pohodlia domova, alebo z kancelárie, či iného sídla.

Ako navrhnúť vizitku

  • Meno / Názov spoločnosti – bez debaty, tradičná vizitka potrebuje meno, resp. názov spoločnosti.
  • Náplň práce – samozrejmosťou klasických vizitiek je aj uvedenie náplne práce, vďaka čomu si vás ľudia automaticky spoja s danou činnosťou.
  • Telefónne číslo / E-mail – v tomto prípade ide najmä o to, aký spôsob komunikácie uprednostňujete. Na vašej vizitke však môžu bez problémov figurovať oba údaje.
  • URL adresa – umiestnením tohto údaju na vizitku môžete nenúteným spôsobom pozvať ľudí na vašu webovú stránku.
  • Sociálne siete – pokiaľ sú sociálne siete súčasťou vášho podnikania, dajte o nich vedieť vašim zákazníkom.
  • Adresa – v prípade, že potrebujete prísť v rámci vašej podnikateľskej činnosti do osobného kontaktu so zákazníkmi, adresa je jednoznačne nevyhnutnou informáciou na vizitke.
  • QR kód – síce nie je nevyhnutnosťou, no môže byť vítanou pomôckou na prenos akýchkoľvek údajov.
  • Slogan – ani slogan nie je nevyhnutnou záležitosťou vizitky, no pokiaľ je súčasťou identity značky, môže dostať svoj priestor.

Upozornenie: Dajte si pozor na celkové spracovanie vašej vizitky a čitateľnosť jej textu. Preplnený obsah či príliš umelecké písmo môže pôsobiť rušivým dojmom. Zároveň si pamätajte, že vizitky sa nestarajú len o poskytovanie informácií, ale taktiež o ich uchovávanie pre prípadnú neskoršiu potrebu klienta.

4. Rozhliadnite sa po grafikovi a tlačiarenskej spoločnosti

Tak, a ideme do finále. Čo sa týka obsahovej stránky vizitky, všetky potrebné informácie sme si zhrnuli do 3 predošlých bodov. Je síce pozitívom, že momentálne poznáte požiadavky na účinnú vizitku, no aby mohla plniť svoj účel, musí vám ju niekto navrhnúť a následne vytlačiť.

Pokiaľ máte grafické zručnosti, možno to zvládnete aj sami. Ak si však na to netrúfate, zverte túto úlohu do rúk profesionálov. Vyberať môžete nielen z freelancerov na voľnej nohe, ale taktiež  z komplexných spoločností, ktoré vám ochotne zabezpečia aj tlač vizitky. Bez ohľadu na to, pre koho sa rozhodnete, dbajte na to, aby ste mu čo najpresnejšie definovali vašu predstavu.

Viac ako vaše kontaktné údaje

Teraz, keď už viete, ako navrhnúť maximálne účinnú vizitku, by ste mali prijať jednu dôležitú myšlienku, resp. realitu. Vizitky predstavujú omnoho viac ako len vaše kontaktné údaje. Vo svojej podstate ide totižto o akési reprezentovanie vás či vašej značky, alebo firmy. Práve z toho dôvodu by ste sa mali všemožne snažiť, aby vaše vizitky vynikli a vyfarbili vás v tom najlepšom svetle.

Náš tip na záver: Ak vás táto téma zaujala a radi by ste si o nej prehĺbili vaše poznanie, dajte šancu aj tomuto sprievodcovi tvorby vizitiek.

Zdroj obrázkov: vlastné spracovanie, freepik.com