Plagáty sa stali reklamným médiom už v 19. storočí a odvtedy sú jedným z najobľúbenejších tlačených marketingových materiálov. Ich veľkosť priťahuje pozornosť a cenovo výhodné možnosti tlače vám ponúkajú skvelú návratnosť investícií do reklamy.

Plagáty v kaviarni.

Vytvoriť dobrý plagát však môže byť stále ťažké. Zosumarizovali sme pre vás niekoľko efektívnych tipov, ktoré vám môžu pomôcť pri vytváraní vlastných návrhov plagátov.

  1. Identifikujte imidž a osobnosť svojej značky
    Každý marketingový materiál, ktorý vytvoríte, je rozšírením identity vašej značky. Návrh vášho plagátu musí preto byť odrazom hodnôt vašej značky a osobnosti.
     
  2. Identifikujte cieľ svojho plagátu
    Keď dokážete určiť svoju identitu, musíte identifikovať účel svojho plagátu.
    • Chcete informovať ľudí o vašom novom produkte?
    • Pozývate ľudí na koncert alebo konferenciu?
    • Organizujete výpredaj?
    • Chcete naučiť ľudí o odvetví alebo o tom, ako zaobchádzať s produktom?
    • Máte údaje, ktoré môžete zdieľať s ľuďmi?

Plagát vám môže pomôcť vyriešiť všetky tieto potreby. Keď sa zamyslíte nad primárnym cieľom, môžete sa rozhodnúť pre veľkosť, dizajn plagátu a obsah plagátu.
Plagát využíva jednoduché ilustrácie a ľahko čitateľné textové polia, vďaka ktorým čitateľ okamžite pochopí informácie.

Použitie jednoduchých farieb a bieleho priestoru tiež pomáha urobiť plagát pútavejším. Tento druh plagátu je možné pripnúť na stenu alebo nástenku, aby bol k nemu ľahký prístup. Podobne ako informatívne plagáty, aj infografické plagáty používajú grafické prvky, ako sú ilustrácie, ikony alebo fotografie v kombinácii s textom, aby rozčlenili zložité informácie jednoduchými výrazmi a vizuálne príťažlivým dizajnom. Okrem toho môžu tieto druhy plagátov slúžiť ako učebná pomôcka.

Plagát pozývajúci na karaoke večer na citylighte.

  1. Určite svoje cieľové publikum
    Po identifikácii svojho cieľa zvážte, komu posielate svoj plagát a kde bude. Poznanie svojho publika vám pomôže rozhodnúť sa o dizajnových prvkoch a výbere slov, ktoré použijete. Kľúčom je poznať cieľového zákazníka, aby ste svojim dizajnom mohli osloviť to správne publikum.

Plagát informujúci o výpredaji svetrov.

  1. Vytvorte náčrt
    Keď identifikujete svoju cieľovú skupinu a správu, ktorú im chcete poslať, je čas ujasniť si, čo má obsahovať plagát. Na to je dobré vytvoriť náčrt a zvýrazniť kľúčové informácie. Náčrt vám pomôže zachytiť vašu správu čistým, jasným a stručným spôsobom. Bez náčrtu môžete byť v pokušení zahltiť svoj plagát príliš veľkým množstvom informácií, ktoré by čitateľov skôr zmiatli, než aby ich informovali.

    Ak chcete čo najlepšie využiť svoj dizajn plagátu, musíte pochopiť, že menej je viac. Uveďte iba tie informácie, na ktorých vám najviac záleží, ako napríklad názov vašej spoločnosti, nadpis, hlavný text, výzvu na akciu a kontaktné informácie.
     
  2. Rozhodnite sa pre médium
    Posledná vec, ktorú by ste mali urobiť pred vytvorením návrhu plagátu, je rozhodnúť sa, kde chcete svoj plagát zdieľať. Výber média vám pomôže zistiť, ako optimalizovať svoj dizajn, pretože existujú rôzne prístupy k optimalizácii pre tlač a sociálne médiá.

Plagát na tlač

Ak plánujete vytlačiť plagát, mali by ste zvlášť zvážiť aj nasledujúce pokyny:

  1. Predstavte si, kam pripnete svoj plagát
    Pravdepodobne už máte predstavu o tom, kde chcete umiestniť svoj plagát. Pozrite sa na priestor a ako bude naň pasovať váš plagát. To vám pomôže pri rozhodovaní. Ak chcete umiestniť plagát na stenu s inými plagátmi, je lepšie ho vytlačiť vo veľkom formáte, aby vynikol. Ale ak ide o holú stenu, mali by ste vytlačiť menšiu veľkosť a pár ich pripevniť, aby ste dosiahli lepší dojem. 

Rôzne plagáty na stene.

  1. Vyberte správnu veľkosť papiera
    Pri vytváraní dizajnu plagátu je dôležité zvážiť prednastavené veľkosti. To vám pomôže vytvoriť plagát, ktorý upúta pozornosť vášho publika.

Veľkosti plagátov

  • Papier A4: (21 x 29,7 cm). Tieto plagáty sú ideálne na tlač doma alebo vo vašej tlačiarni na osobné použitie alebo na nalepenie na výklad.
  • Malý plagát: (28 x 43 cm). Tieto plagáty sa bežne používajú ako letáky alebo na nalepenie na pouličné osvetlenie a nástenky.
  • Stredný plagát: (46 x 61 cm). Tieto plagáty sa väčšinou používajú na miestach, ako sú kliniky, kancelárie, výklady. Môžu obsahovať viac informácií ako malé plagáty, ale aj tak by ste mali zachovať minimálny text.
  • Veľký plagát: (61 x 91 cm). Tieto plagáty používajú organizácie na reklamné účely, podujatia, zbierky a propagačné akcie.

Zatiaľ čo väčšie plagáty by si určite vyžadovali, aby ste našli tlačiareň, menšie plagáty si môžete vytlačiť sami na štandardný formát papiera.

  1. Nastavte značky spadávania pre tlač
    Pri tlači sa spadávka vzťahuje na to, že sa obrázky, farby a text vášho návrhu dotýkajú okrajov strany a nezanechávajú žiadne okraje. Keď máte na plagáte presah, tlačiareň zanechá okolo okrajov papiera tenkú čiaru, kde môžete rezať.

Plagát pre sociálne médiá

Ak zdieľate svoj plagát online, mali by ste mať na pamäti pokyny pre konkrétne platformy. To znamená, že navrhujete rôzne verzie svojho plagátu, aby vyhovoval rôznym platformám, aby bol efektívny.

Toto sú štandardné rozmery pre každú populárnu platformu sociálnych médií:

  • Facebook: 1200 x 628 alebo 1200 x 1200 pre štvorec
  • Twitter: 1024 x 512
  • Instagram: 1080 x 1080 alebo 1080 x 1350 na výšku 
  • Pinterest: tu máte možnosť hrať sa s dĺžkou, ale zvážte pomer 2:3 až 1:3:5

Mali by ste však vedieť, že webové bannery sú najlepšie digitálne reklamy.

Teraz nastal čas začať vytvárať plagát.

  1. Začnite s preddizajnovými šablónami plagátov
    Ak nemáte dizajnérske schopnosti a skúsenosti, tvorba plagátu môže byť náročnejšia. Šablóna plagátu uľahčuje proces navrhovania plagátu tým, že vám poskytuje plán, na ktorom môžete stavať. 

Naše tipy na niektoré z najlepších softvérov na vytváranie bezplatných plagátov a letákov:

  • Adobe Spark, 
  • Canva, 
  • Visme, 
  • Stencil, 
  • Crello, 
  • DesignCap, 
  • MyCreativeShop, 
  • PosterMyWall, 
  • Piktochart.

Čo má obsahovať softvér na tvorbu plagátov a letákov?

Šablóny, rozloženia a motívy: 

Tvorcovia plagátov a letákov prichádzajú s nepreberným množstvom profesionálne vytvorených šablón pre všetky druhy udalostí. Šablóny sa dajú ľahko prispôsobiť a ponúkajú aj rôzne typy písma, motívy a farby.

Fotogalérie a editor:

Tvorcovia plagátov a letákov majú tiež veľkú fotogalériu, kde si môžete vybrať fotografie podľa svojich potrieb. Môžete tiež nahrať svoje vlastné obrázky. Okrem toho vám editor fotografií s funkciami drag-and-drop umožňuje upravovať obrázky.

Ukladanie a tlač: 

Jedným z dôležitých cieľov používania tvorcu plagátov a letákov je vytlačiť si tlačenú kópiu plagátu alebo letáku. Najlepší tvorcovia plagátov a letákov umožňujú používateľom vytlačiť kópiu, ktorá je rovnako dobrá ako tlačená. Môžete tiež vytlačiť svoj plagát alebo leták v rôznych veľkostiach a na rôzne typy papierov v závislosti od vašich potrieb.

Zdieľanie na sociálnych sieťach: 

Najúčinnejší tvorcovia plagátov a letákov umožňujú zdieľať plagáty a letáky na rôznych platformách sociálnych médií, ako sú Facebook, Google+ a Twitter. 

Vytváranie plagátu v programe Canva.

  1. Vyberte farebnú schému
    Farebná schéma návrhu vášho plagátu musí upútať pozornosť, pretože je to prvá vec, ktorú si ľudia na vašom plagáte všimnú. Bude to jednoduchšie, ak už máte prísne zásady značky, ktoré dodržiavate. Ak ho ešte nemáte, môžete sa poučiť z teórie farieb. Jednou z prominentných techník, z ktorých sa môžete naučiť, je pravidlo farieb 60-30-10.

    Toto pravidlo farieb hovorí, že 60 % palety urobíte neutrálnou alebo primárnou farbou: červenou, modrou alebo žltou a potom použijete dve ďalšie farby – jednu doplnkovú, ktorá bude tvoriť 30 % palety a jednu zvýrazňujúcu, ktorá bude tvoriť zvyšných 10% dizajnu.

    Ak sa neviete rozhodnúť, aké farby si vybrať, môžete použiť nástroj ako Adobe Color na výber farieb, ktoré zodpovedajú vašej primárnej farbe.

Plagát informujúci o novom sushi v ponuke.

  1. Použite kontrast na vytvorenie hierarchie informácií
    V dizajne kontrast znamená určiť, čo chcete, aby si vaši diváci všimli ako prvé. Kontrast vám pomáha upozorniť na to, na čom vo vašom dizajne záleží najviac. Kontrast môžete dosiahnuť tak, že jeden prvok bude väčší ako ostatné okolo neho. Na vytvorenie kontrastu môžete použiť napríklad písma. 

    Na dosiahnutie kontrastu môžete použiť aj farby. Používanie farieb, ktoré vyčnievajú z pozadia, vám môže pomôcť upriamiť pozornosť čitateľa na to, na čom záleží. Na upútanie pozornosti niekoho môžete použiť rovnaké písmo, ale s rôznymi farbami.

Farebný plagát pozývajúci na hudobný festival.

  1. Použite jasnú výzvu na akciu
    Váš plagát musí obsahovať akcie, ktoré chcete, aby vaše publikum vykonalo. Bez ohľadu na typ plagátu, ktorý vytvoríte, by ste mali zahrnúť jasnú výzvu na akciu. To môže alebo nemusí zahŕňať kontaktné údaje pre ďalšie podrobnosti.

Vašou výzvou môže byť:

  • Zaregistrujte sa online
  • Zaregistrujte sa ešte dnes
  • Kúpiť teraz
  • Navštívte našu predajňu 
  • Stiahnite si aplikáciu

Mali by ste zabezpečiť, aby bola vaša výzva na akciu ľahko rozpoznateľná a odlíšiteľná od iných informácií na vašom plagáte.

Plagát o eko seminári.

  1. Na vizualizáciu konceptov použite ikony
    Ikony sú reprezentácie pojmov. Pomáhajú vám sprostredkovať informácie rýchlo a esteticky. Ikony môžu nahradiť vaše texty alebo sa stať ústredným bodom vášho dizajnu. 

Pri používaní ikon vo svojom dizajne zvážte nasledujúce základné princípy:

  • Používajte konzistentné štýly ikon: zvážte hrúbku čiar v ikonách.
  • Ikony používajte s mierou. Použite biely priestor, aby váš dizajn dýchal.
  • Skontrolujte, či sú ikony zarovnané s vašimi správami.
  • Ak ikony nahrádzajú texty vo vašom dizajne, uistite sa, že ich význam je jasný.
  1. Používajte fotografie/obrázky vo vysokej kvalite
    Obrázky zohrávajú na vašom plagáte kľúčovú úlohu. Pomáhajú sprostredkovať emócie lepšie ako ktorýkoľvek iný dizajnový prvok. Ak vytvárate plagát, chcete naň umiestniť obrázky, ktoré podporia vašu vec a upútajú vaše publikum. Keď sa však rozhodnete použiť obrázky, uistite sa, že používate obrázky vysokej kvality. Môže to byť fotografia alebo vaše vlastné grafické obrázky.

    Vaše plagáty nebudú fungovať dobre, ak vaše obrázky nebudú ostré a jasné, najmä keď ich musíte vytlačiť alebo zväčšiť.

Plagát informujúci o domoch na predaj.

  1. Korektúra a stiahnutie
    Pred stiahnutím návrhu z editora skontrolujte chyby. Chyby môžu poškodiť efektivitu vášho dizajnu. Skontrolujte gramatiku, pravopis a interpunkcie. Tiež sa uistite, že používate slová a frázy, ktoré nie je možné interpretovať viacerými spôsobmi. Okrem toho skontrolujte, či sú všetky informácie týkajúce sa vašej firmy presné.
     
  2. Odoslať do tlačiarne
    Nájdite si kvalitnú tlačiarenskú spoločnosť, ak nemáte vybavenie na tlač. Výroba plagátu je náročná záležitosť, najmä ak chcete mať plagát s dostatočnou trvanlivosťou. Pamätajte, že konečná tlač hrá kľúčovú úlohu v kráse vašich plagátov.