Obchodný úspech sa dá zmerať a vyjadriť číslami. No ak názov značky prenikne do hovorového jazyka, väčšinou to znamená, že daný produkt popri komerčnom triumfe aj výrazne ovplyvnil život aspoň jednej generácie.

Plechovka Coca Coly a mobil s otvoreným vyhľadávačom Google položené na rifliach.

Vývoj jazyka sa neriadi jazykovednými pravidlami, ale užitočnosťou výrazov pre mnohé podoby každodennej konverzácie. Ak existuje jednoslovné vyjadrenie, ktorému každý rozumie, potom opis tej istej veci, alebo javu, zloženými výrazmi nie je efektívny a často ani potrebný. A ak také jednoslovné vyjadrenie neexistuje, stále sa dá vymyslieť.

Apelativizácia – zmena vlastného mena na výraz všeobecného významu – je jedným zo spôsobov, ako nové užitočné slová vznikajú. „Zľudovenie“ mien autorov, vynálezcov, objaviteľov, či historických postáv v hovorovom jazyku nie je ničím výnimočným. Alzheimer, rittberger, pilates alebo xantipa sú len najznámejšími z dlhého radu príkladov. Podobný proces však môže byť ustanovený aj pri viac formálnom zavádzaní merných jednotiek (volt, ohm, ampér) a tiež pri pomenovávaní špecifických odborných postupov (röntgen).

Dlhodobo vďačným zdrojom pre tvorbu apelatív sú aj názvy firiem a ich značiek. Oficiálne pomenovanie výrobku, ktorý sa stal vo svojej kategórii natoľko populárnym, že každému hneď zíde na um ako jej typický príklad, plní zároveň veľmi efektívne i úlohu označenia javov a okolností spojených s používaním daného produktu. Výrazy „xeroxovať,“ či „vygoogliť“ nepotrebujú slovníkové definície na to, aby si ich ľudia rýchlo osvojili a začali efektívne používať. Ich význam vychádza z masovo rozšíreného užívateľského zážitku produktov známych značiek fotokopírovacieho zariadenia a webového vyhľadávača.

Google vyhľadávanie.

I keď sa zľudovenie názvu značky môže zdať ako vrchol a ideál marketingového snaženia, nie je tomu tak. Hrozí totiž, že prílišné zovšeobecňovanie významu povedie k takzvanej erózii značky. Jej následkami bývajú strata schopnosti zákazníkov identifikovať rozdiely daného produktu od iných, podobných, i nemožnosť legálnej registrácie obchodnej značky, či nevýhodu oproti konkurencii, ktorá sa môže daný výraz pokúsiť využiť pri svojej vlastnej propagácii.

Farebné druhy linolea.Napríklad Frederick Walton, vynálezca a majiteľ manufaktúry v anglickom mestečku Staines si v roku 1857 všimol, že ľanový olej pri oxidácii vytvára súvislú flexibilnú vrstvu, ktorá po aplikácii na textíliu odpudzuje vodu. Následne pár rokov venoval výskumu urýchlenia tohto procesu oxidácie a popritom zistil, že kombináciou skúmanej zmesi s korkom sa tvorí materiál vhodný ako podlahová krytina.

V roku 1863 si už vynález linolea nechal patentovať, avšak nie pod týmto názvom. Výraz v priebehu len niekoľkých rokov zľudovel natoľko, že keď Walton podal sťažnosť o jeho neoprávnenom používaní konkurenčnou manufaktúrou, súd ju neuznal s tým, že linoleum je už slovom veľmi všeobecného významu.

 

Známe značky v hovorom jazyku

Azda najznámejším domácim, ešte československým, názvom značky absorbovaným do bežného vyjadrovania sa stal Botas. Národný obuvnícky podnik Botana, založený v roku 1949 v mestečku Skuteč, sa na športovú obuv začal zameriavať od roku 1962. O rok neskôr potom vznikla značka Botas a najmä jej model z roku 1966 sa preslávil aj za hranicami vtedajšej ČSSR. Výraz botasky začal žiť v našich krajoch postupne vlastným životom a všeobecne sa pod ním rozumela športová obuv vhodná i na bežné nosenie.

Podobnú časovú os sledovala aj druhá legendárna značka. V roku 1940 uzrela v malom juhočeskom meste Dačice svetlo sveta firma Centropen. Po znárodnení prešla pod správu veľkopodniku Koh-i-noor Hardtmuth a výroba sa koncentrovala na plniace atramentové perá. Okrem nich sa však v Dačiciach vyrábali napríklad aj plastové rukoväte na mačety pre kubánske plantáže cukrovej trstiny. V roku 1967 do portfólia pribudla novinka – permanentný popisovač značky Centrofix. Práve od neho je odvodené slovo fixka. Mimochodom, Koh-i-noor bol aj producentom kovovej ceruzky s výmennými tuhami značky Versatil, z ktorej vznikol výraz  verzatilka.

Červená, čierna a zelená centrofixka.Permanentné fixky Centropen.

 

 

 

 

 

 

Nápad využiť vákuum ako tepelnoizolačnú vrstvu je pripisovaný škótskemu vynálezcovi menom Sir James Dewar. Patent na fľašu pozostávajúcu z vrstvy skla v kovovom obale a vákuom medzi nimi ale patrí Dewarovmu dvornému sklárovi, Nemcovi Reinholdovi Burgerovi. Ten, spolu so svojim obchodným partnerom, usporiadal aj verejnú súťaž, ako fľašu nazvať. Zvíťazil v nej termín Thermos (z gréckeho thermé - teplo). Termoskou je dnes označovaná každá fľaša na podobnom princípe určená na horúce nápoje.

Čaj v termoske.

Tovar z krajín západnej Európy bolo v ére socialistického Československa možné zakúpiť v štátnej maloobchodnej sieti Tuzex. Jednou z najpopulárnejších položiek na tuzexových pultoch boli džínsy z modrej denim textílie talianskej značky Rifle. Nosenie riflí je trvalým módnym trendom a pod týmto termínom sa dnes rozumejú všetky druhy džínsov, bez ohľadu na farbu, či konkrétnu značku.

Trojo riflí na vešiakoch.

Gymnasta a vynálezca George Nissen, inšpirovaný cirkusovými predstaveniami, vymyslel v roku 1937 prototyp konštrukcie pomôcky pre tréning akrobatických kúskov. Trampolína svoje pomenovanie získala zo španielskeho slova tampolín označujúceho pohyblivú odrazovú dosku pre športové skoky do vody.

Nahradiť britvu na holenie bezpečnejšou jednorazovou čepeľou zišlo na um bostonskému obchodníkovi menom King Camp Gillette. Jeho koncept výnimočne tenkého oceľového plátu s ostrou hranou sa stal predmetom patentu v roku 1901. Produkcia žiletiek začala o dva roky neskôr. Predaj rástol v miernom tempe, no prelom nastal v roku 1917, kedy americká armáda ustanovila nariadenie, že vo výbave každého vojaka musela byť osobná holiaca sada. Tu mala značka Gillette obrovskú výhodu, lebo jej produkt, na rozdiel od britiev, nevyžadoval údržbu a vojaci preto siahali hlavne po ňom.

Žiletka.

Nositeľmi priezviska Jacuzzi boli na počiatku minulého storočia v Kalifornii siedmi konštrukčne nadaní bratia talianskeho pôvodu. Ich prvé podnikateľské pokusy boli v oblastiach poľnohospodárstva a leteckého priemyslu – zostrojili dokonca vlastné lietadlo. No preslávila ich až revolučná vodná pumpa pre potreby domácej hydroterapie. Po jej úspechu sa ich firma začala zaoberať výrobou domácich vírivých bazénov, pre ktoré sa slovo jacuzzi stalo synonymom aj u nás. 

Vonkajšia jacuzzi.

Kredit za vynález jednorazových detských plienok patrí zamestnancovi spoločnosti Procter & Gamble. Vymieňanie plienok svojich vnúčat sa Victorovi Millsovi údajne protivilo až do takej miery, že výskumnému laboratóriu firmy na Floride zadal úlohu vymyslieť alternatívu na jedno použitie. Prvá verzia plienok Pampers bola na trh uvedená v roku 1961. Od tých čias pampersky vo vyspelých krajinách sveta takmer úplne nahradili plienky plátenné a týmto pomenovaním sú často nazývané plienky všeobecne.

Detské jednorazové plienky.

Firma Nestlé sa k produkcii kávy dostala v roku 1930 na požiadanie brazílskej vlády. Tá mala obavy, aby vtedajšia nadprodukcia kávových zŕn nevyšla nazmar, tak Nestlé oslovila s ponukou prebytkovú kávu využiť. Vývoj nového kávového produktu pod značkou Nescafé (uvedenou v roku 1938) bol zúročením poznatkov z predošlých experimentov a modernizáciou výrobného postupu instantnej kávy, ktorá sama osebe novinkou nebola. Neska a jej mnoho podôb odvtedy zaplavili svet.

Káva.

Pred rokom 1940 bolo v americkej armáde slovo „jeep“ slangovým označením niečoho nového, či už branca (muž odvedený na vojenskú službu), príslušenstva alebo techniky. Potom sa však objavilo prvé masovo vyrábané ľahké terénne vozidlo s pohonom na všetky štyri kolesá a razom si každý pri zmienke o Jeep-e predstavil práve tento typ automobilu. V súčasnosti termín džíp zahŕňa, ako terénne autá tak i populárne modely SUV.

Terénne auto Jeep v lese.

K ďalším známym „značkovým“ apelatívom v našom jazyku patria:

  • hartipy - papierové vreckovky, podľa produktu Harmaneckých papierní,
  • kola – sladený bublinkový nápoj, podľa Coca-Coly,
  • fotošopovanie – editácie digitálnych fotografií, podľa softvéru Photoshop od firmy Adobe,
  • skajpovanie – forma digitálnej komunikácie, podľa produktu Skype,
  • aspirín – tabletky proti bolesti, podľa lieku farmaceutickej firmy Bayer,
  • pentelka – ceruzka s tenkou vymeniteľnou tuhou, podľa pôvodného produktu firmy Pentel,
  • bakelit – umelá hmota rovnomennej nemeckej firmy, známa aj ako materiál karosérie východonemeckého auta Trabant,
  • diktafón – prenosný prístroj na zaznamenávanie hovoreného slova (napríklad novinármi pri rozhovoroch), podľa americkej firmy Dictaphone,
  • inbusový kľúč – typ ručného náradia, skratka Innensechskantschlüssel Bauer und Schaurte,
  • walkman – prenosný prehrávač hudby, podľa série produktov firmy Sony.

Pokrčená plechovka Coca Coly.

Rovnako aj anglický jazyk pozná mnoho zľudovených názvov produktov:

Bubble wrap (plastový baliaci materiál s malými vzduchovými bublinkami), crock-pot (elektrický varný hrniec), zamboni (pojazdné zariadenie na úprav ľadovej plochy), kleenex (papierové vreckovky), ping-pong (pôvodne značka stolov na stolný tenis), Q-tips (kozmetické vatové tyčinky), band-aids (náplasť na drobné kožné rany), dumpster (veľká kontajnerová nádoba na komunálny odpad), post-its (farebné prilepovacie papieriky na ručne písané odkazy), stetson (typický kovbojský klobúk), escalator (pohyblivé schody), frisbee (lietajúci tanier), rollerblade (kolieskové korčule), velcro (suchý zips), jet ski (vodný skúter) a mnoho ďalších.